Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Masanya Akan Tiba...Wean Off

Pejam celik pejam celik..hari ahad ni 23 September 2012 genap umur Khair Amsyar ataupun Dak abang 2 tahun. Selama itulah Dak Abang minum susu mama.Alhamdulillah, rezeki yang Allah bagi dikongsi oleh Amsyar dan adik dia Imran.

Dulu masa Amsyar lahir, umur Kakak Khayra baru 1 tahun 9 bulan. Saya teruskan penyusuan dengan beri Khayra sama-sama berkongsi dengan Amsyar.Alhamdulillah, Khayra minum susu mama sampai 2 tahun 6 bulan.Walaupun kat taska top up FM (minum pun 2 kali je sehari - hanya di taska), tapi kat rumah, Kakak fully bf dengan saya. Time nak cerai susu ada sikit problem sebab Khayra dah pandai cakap.So, dia boleh mintak suka hati dia. Nak lebih detail macam mana saya wean off Khayra, boleh klik sini.

Sekarang ni dah sampai masanya saya nak atur strategi macam mana nak wean off Dak Abang pulak.Walaupun Amsyar dah nak masuk 2 tahun, tapi pertuturan dia masih lagi kurang. Tak sepetah Khayra masa umur macam ni.So, kalau nak susu, dia akan tarik tangan saya masuk bilik.Romantik tak.Haha.Favorite posisi mestilah menyusu sambil baring.

"Maa, tutuuu." sambil nak nangis <---- antara lain favorite Dak Abang ialah menangis. T__T .Bila Imran lahir, Dak Abang umur 1 tahun 5 bulan. Kecik lagi dah dapat adik. Memang tak putus susulah orang kata.Sebab masa pregnantkan Imran pun saya still menyusukan Amsyar lagi.Time pregnantkan Amsyar je, saya stop menyususukan Khayra, pastu sambung balik dengan tandem masa Amsyar lahir.

Sama jugak macam Kakak, kat taska je Amsyar minum FM. Itupun saya start bagi masa umur dia setahun (masa tu saya pregnantkan Imran 5 bulan). Alhamdulillah, kandungan saya ok walaupun nurse tak bagi teruskan breasfeeding time pregnant.Kat rumah memang Amsyar fully bf. Nak tidur mesti kena menyusu dulu baru lena. Habit tu sampai sekarang memang ada.Mesti selak dulu baju mak dia ni, menyusu pastu ZZzzZZ.

Sekarang ni, saya tak rasa boleh stopkan dia genap 2 tahun.Amik masa jugak nak wean off.Sedangkan bila tengok adik dia menangis pun, dia cepat-cepat cop saya mintak susu dulu (dia tahu adik dia nangis sebab nak susu...) Inikan pulak tak bagi dia bf tapi depan mata adik dia sedap bf.Melaunglah jawabnya...

 Baru je tidur.Itulah habit dia bila masuk kereta, cari B saya dulu.Kalau penat, terus tertidur.Baby Imran duduk kat baby carseat sebelah papa.So memang peluang baek punya untuk Amsyar kongker sorang-sorang.

 Rutin harian bila balik taska.Saya baring kat katil, dua hero saya tak sabar cari upah masing-masing.

Posisi Imran : Baring belah kanan
Posisi Amsyar : Naik atas badan saya menyusu belah kiri
Posisi Mama : Mengiring untuk bagi Imran yang sedang baring menyusu

Sekarang ni tangan Imran suka merayap masuk lubang hidung Dak Abang bila menyusu. Haha..

 Salah satu terapi untuk saya juga.Sangat relax bila menyusukan sambil baring. Badan kita macam refresh balik. Balik penat-penat dari kerja, so menyusukan dapat kurangkan keletihan kita bekerja seharian. Habis menyusu boleh golek-golek dengan anak-anak sambil bergurau.Kakak tolong jaga kalau Amsyar terhempap adik ke....

 Nursing In Public (NIP).. Penuh satu kerusi..Hehee...

 Khair Amsyar

Gambar-gambar kat atas telah dapat keizinan Incik Hasben untuk disiarkan. Dia cakap boleh bagi panduan kat emak-emak kat luar sana macam mana rupa tandem tu.Thanks sayang yang selalu support mama untuk teruskan breasfeeding ni :)

0 Responses
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...