Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Dengan Ini Saya Mengisytiharkan.......

...... yang Khayra Nur Rania telah berhenti menyusu badan sepenuhnya pada umur 2 tahun 6 bulan....

Alhamdulillah, walaupun sejak Khayra umur 1 tahun 2 bulan saya dah start bagi FM untuk bekalan ke taska,tapi Khayra tetap fully bf dengan saya time kat rumah.Itupun disebabkan saya start pregnant yang kedua.Masuk trimester 3 pregnant, Khayra just menyusu dengan saya waktu nak tidur je.Siang minum FM.Mungkin rasa susu badan dah lain macam time pregnant.

Hari pertama adik baby Kair Amsyar lahir, untuk 1st time saya tak dapat menyusukan Khayra waktu tidur.Dan buat pertama kali juga saya tak tidur dengan Khayra. Admitted dalam wad sampai 2 malam.Waktu keluar hospital, Khair Amsyar pulak kena tahan nurseri hospital sampai 5 hari.Malam pertama balik rumah tanpa baby, saya jadi bengkak susu.Memang besaaaar.Khayra jadi takut tengok B saya.Saya terpaksa tangkap Khayra suruh dia directfeed.Hahaha.Entah apa rasa kolustrum tu, Khayra terus tak nak menyusu lagi.

Dengan kekuatan yang ada, setiap jam saya akan bangun untuk perah susu sebab B dah terlalu bengkak.Sambil pam, air mata berlinang teringat kat Adik Khair yang tidur sorang kat hospital.Huhuhuhu, sedih tau bila teringat balik, dah lah Adik Khair masa tu baru 2 hari.Dalam masa 5 hari takde baby kat rumah, Khayra memang tak teringin langsung nak menyusu dengan saya balik.Lepas je Khair Amsyar dibenarkan balik, Khayra start mengendeng dengan saya.Dia tengok baby sedap je menyusu, Khayra pun tumpang sekaki.

Saya tak sampai hati nak tolak sebab belum waktunya Khayra putus susu.Khayra dapat adik masa umur  1 tahun 9 bulan.Masih lagi memerlukan perhatian yang lebih dari saya.Atas dasar percaya yang susu saya mewah untuk 2 orang anak, saya mula tandem nursing. Mula-mula memang kekok, tapi saya suruh Khayra panjat badan saya kalau nak menyusu, lama-lama jadi biasa. Adik Khair baring sebelah, Kakak Khayra panjat badan saya yang keadaan mengiring.Keadaan ni meleret sampai Khayra 2 tahun.

Pantang je tengok adik menyusu, dia pun nak jugak.Kadang-kadang lagi over dari adik.Adik dah sudah Khayra still dok gayut lagi.Pastu boleh pulak tolak kepala adik suruh tepi. "Adik tepilah, kan Kakak nak susu ni" amboi ayat.Pastu leh pulak bagi-bagikan B saya "Yang adik punya, yang ni kakak punya" sambil tunjuk. Bila Khayra dah masuk 2tahun, barulah terpikir nak berentikan susu badan. Sebab dah tak larat saya menaggung badan kena panjat ni.Waktu siang oklah sebab Khayra boleh tunggu turn menyusu, takyah nak panjat-panjat.Tapi time nak tidur malam, masing-masing nak bergayut.Saya kena berkorban tenaga sikit. Ada time-time tu Khayra tertidur tapi mulut tak lepaskan N saya.Adoiyai.Mekak jugak saya malam-malam.Geram.Dah picit hidung pun, Khayra still mencari-cari N saya pastu sambung tidur.Kalau tak dia punya melaung sampai satu taman dengar.

Saya dah hasben dah berpakat guna pendekatan psikologi.Hari-hari saya cakap dengan Khayra "Kakak dah besar, takyah minum susu mama lagi tau.Adik kecik lagi,Adik boleh minum susu mama.Malu nanti kawan kakak tengok".Hari-hari dalam kereta nak bawak dan balik dari taska saya akan ulang-ulang ayat yang sama.Ada satu hari tu dalam keta, Khayra cakap "Mama, kakak tak minum susu mama lagi.Kakak dah besar"Waaa, punya lah sejuk hati saya dengar.Alhamdulillah.Malam tu Khayra tak minum susu saya. TAPI, esoknya dia claim dia kecik lagi.Boleh minum susu mama.Adoi anak.Memang bijak bercakap.

Pernah sekali saya datang taska nak susukan Khair, pastu saja jengah Khayra buat apa.Boleh pulak dia merengek nak susu saya.Terpaksalah bagi, sebab waktu tu dah time tidur untuk budak-budak taska.Kang kalau dia melaung kang, budak-budak lain tak boleh tidur nanti.Cikgu dia usik pun Khayra buat derk je.Hapah dia tak kisah.Peduli apa aku.Haha.

Saya dah tak sabar nak guna asam jawa lumur kat B.Mula-mula hasben kata tak payah guna benda-benda macam tu.Kesian kat Khayra.Dia kata tu zaman tok kaduk boleh la buat macam tu.Ada gak member-member citer guna sambal la, lumurkan minyak angin la eh tak sanggup saya.Last-last saya lumur jugak asam jawa kat B yang Khayra selalu minum.Tak jalan jugak.Lagi kuat dia menyusu.Esok pagi kat mulut dia penuh dengan asam jawa kering.Hampeh.Memang tak makan saman dak Kakak ni tau.Punya la sedap susu mama dia letak asam jawa pun dia tak heran.Huhuhuhu.

Lama-lama kesedaran tu datang sendiri agaknya.Saya still guna ayat power saya tu yang Kakak dah besar tak payah susu mama lagi.Malam-malam bila saya cakap macam tu, terus dia nak susu botol.Malu la tu.Ada gak dia mintak, tapi saya keraskan hati.Walaupun tengah sedap tidur, kalau Khayra mintak susu saya gagahkan diri bangun pegi dapur.Kalau dulu selak je.Habis citer,tidur balik.Sekarang ni saya yang kena kuatkan pendirian.Nak tak nak, kena gagahkan jugak walaupun mata ni separuh celik.Alhamdulillah, sekarang dah sebulan Khayra tak minum susu saya lagi.Bagi peluang kat Khair Amsyar pulak.

Petua yang saya guna  untuk cerai susu : Pendekatan psikologi.Kena ayat power T_T

Banyak suka-duka sepanjang journey penyusuan ni.Walaupun Kakak tak dapat fully bf sampai 2 tahun, tapi mama dah tebus dengan teruskan bf kakak sampai 2 tahun 6 bulan.Kakak sangat berharga buat mama.Disebabkan Kakak, mama belajar erti penyusuan.Pernah susu mama drop masa Kakak still fully bf dengan mama, tapi mama tak putus asa dengan berdoa dan berkorban pergi directfeed Kakak kat taska 3 kali sehari.Lepas tu susu mama kembali mewah.Kakak jugak menyebabkan Adik Khair kenyang dengan susu mama sebab mama tandem.Bila Kakak dengan Adik Kahir menyusu, susu mama amatlah mewah sampai terpaksa beli deep freezer untuk menampung EBM yang banyak tu.Mama harap Kakak membesar sebagai anak yang solehah, bijak dan dengar cakap mama dan papa.Amiin.

All About Kakak Khayra










Missed this moment... Khayra masa ni umur 2 tahun
3 Responses
  1. Azrina Says:

    Sayuuu je baca....aisyah still menyusu walau dah nak masuk 2thn 5bln especially mlm. Saya stop mengepam masa 1thn 6bln sbb sakit dan juga smgt yg dah semakin menurun...


  2. Mrs Nageb Says:

    congrats rohana :)..huhuhu
    memang becok dak khayra nih...bila boleh jumpa kan..huhuhu


  3. Hanna Says:

    Azrina Mohd Tajul Ariffin
    Takpe kak, sy tahu semangat akak tru susuibu.com,lama dh kenal akak..alhamdulillah yg terbaik utk aisyah akak..chaiyok2!

    Mrs Nageb
    Thanks khaleelah :) memang kak nam budak tu..tp mula2 jmpa dia akan senyap,lama2 bila selesa dia akan tnjuk kak nam..haha..ntah la, bila nk jmpa dak mareesa ni,auntie dh lama nk jmpa budak montel tu..hehehe..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...