Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

Cerita Sedih Lepas Cuti Raya Hari Tu..Huhuhu..

Lepas cuti raya seminggu kat Melaka,kitorang balik KL hari Isnin (28/9/2009).Hati ni macam terdetik je bila teringatkan EBM (express breast milk) aku kat rumah.Rupa-rupanya semua anggapan aku betul.EBM aku semuanya rosak.Ini semua gara-gara elektrik kat rumah aku black out (tendang).Agaknya hujan lebat ribut bagai yang buatkan black out.
Masa mula-mula masuk rumah,hubby terus cakap "Nape fridge rumah kita senyap je Yang?" Aku terus terpa fridge.Ya Allah,bau yang amat busuk menerjah hidung aku.Aku buka bahagian atas fridge,ada ulat dah buat sarang.Kat tepi-tepi tu pintu fridge pulak,ada kumbang menempek-nempek.Botol-botol EBM aku semua dah basi.Dengan penuh sayu aku tutup balik.Termenung kejap.Hubby tak habis-habis rasa kesal.Dia peluk aku,cakap "Kesian sayang abang"berapa kali ayat tu dia ulang.Ialah,nak buat mcam mana.Benda dah jadi.
Hubby teruskan kerja-kerja memunggah barang dari kereta.Seminggu lebih bercuti,memang banyak barang bawak dari kampung.Aku pulak meneruskan operasi membersihkan fridge.Memang nak termuntah.Uweek!Bayangkanlah nak dekat seminggu barang-barang dalam fridge membusuk.Dengan ayam,nugget,sayuran dan macam-mcam lagi barang menjadikan bauan yang begituuu...yark!!Tapi yang paling penting sekali,sayu betul masa buang satu demi satu susu aku tu.Bau susu basi,Masyaallah..busuk!Sama busuk dengan ta*k Khayra.Betul.Mungkin dah terlalu lama buatkan bau dia macam tu.
Aku pun tak pasti berapa lama rumah ktorg black out.Tapi lepas tu menjadi pengajaran kat ktorg supaya bawak semua EBM balik kampung kalau nak bercuti lama.Barang basah jangan tinggalkan.So,malam tu aku berhempas pulas memerah susu untuk bekalan Khayra ke taska.Memang tak banyak dapat.Sebab kalau aku dah lama tak perah,susu memang tak dapat sebotol.Cukup-cukup je.Itu lah kisah aku lepas cuti raya hari tu.Huhuhuhu.

Sebelum kejadian,aku sempat snap gambar susu yang bersusun dalam fridge.Ada 13 botol semuanya.Mula-mula memang saja nak buat entri pasal EBM aku ni.Last-last entri susu rosak pulak yang terjadi.


Aku siap label nama,tarikh dan waktu susu ni diperah.aku akan amik paling kanan hujung,pastu letak yang baru kat para bawah belah kanan.Ada sistem.

Inilah keadaan EBM aku.Sadis betul.

Tengoklah keadaan fridge tu.Bayangkan sekali bau dia.pergh!Cuba tengok kat tepi fridge tu,ada kumbang buat sarang.Kat dalam ice cube tu dah ada ulat-ulat kecik.

p/s:Mintak maaf kepada sesiapa yang geli bila baca entri kali ni ye.Saya pun geli gak.

14 Responses
  1. Anonymous Says:

    Hanna, tragis sungguh kejadian peti ais dan EBM mu itu..huhu. tumpang simpati.


  2. Mummy Aqil Says:

    wuwuwuwu...sedihnya. kalu daku mau tergolek melalak beberapa hr. ebm 5botol yg ku bw dr kg hr tu, 3 rosak. tu pun ku sdh. ni kan yg dlm freezer. chaiyo2 kmpl ebm blk.


  3. adehh..mmg citer sedey neh klu EBM rosak..klu tumpah setitik pun ku dh meleleh air mata.. inikn 13 btls.. uwaaa..

    sabaq noo..dugaan neh..lenkali hangkut sekali EBMs tuh..


  4. sama kes ngan member akak..fridge dia pun berulat..sian lak dgr cite dia..
    sian kt khayra, so cukup ker tak stok nk hantar taska ni?


  5. myQza Says:

    alahai... bukan rezeki dan bukan sesuatu yg di sengajakan..


  6. Sz Says:

    huuuu...mmg sedih...sabar ye...dugaaannn...

    ~mama|sarah|syimir~


  7. Unknown Says:

    dugaan...harap dpt semangat kembali utk kumpul stok semula.. ;)


  8. nak menitis air mata tgk susu yg rosak tu...


  9. Hanna Says:

    eis

    Betul2 tragis eis..huhu..ku dalam trauma..

    MummyAqil

    Sedih woo..tapi ku tahan aje..skrg dok perah utk stok harian..bukan stok utk dikumpul..huhu..

    Kak e-caR

    Dugaan betul kak..mmg syg 13 botol tu..dah trauma dh..

    mrsharis

    ada geng la dgn kwn kak lia tu...kalau black out je xpe,ni siap busuk lg..huhuhuhu,x larat woo...utk hantar taska mmg ada..sy perah hari2..

    sI tEDI

    ru la pasal..dah xde rezeki..tuhan nak uji..sedihnya..huhu..

    Sz

    thanks ye..mmg betul2 menguji kesabaran ku ini..

    Hayatie

    Semangat utk kumpul stok mmg ada..tapi belum capai matlamat je lg..lgpun ku dh trauma..

    wanie @ suzie

    sedihkan..inilah nasib ku..


  10. papaKhayra Says:

    sedihhhh..letih my wife bangun pg2...ptg...mlm.. xkira masa utk perah stok susu utk khayra... sungguh bersemangat utk anak tersayang... semua kehendak takdir..redha.. ada yg komen kata suruh bwk balik kg.camne tu?nti nk letak kt mana bila dh smpai kg? peti ais kompom penuh ngn brg2 nk raya... 2 jam kt highway mau cair susu2 tu..bila dh start cair x leh bekukan balik (ilmu dr baca mjlh PAMA)..tabahlah menghadapi dugaan ye sayang...I LUV U+BABY SO MUCH


  11. Rozy Says:

    sabar naa...
    may b ada hikmahnyaa..tuk jadi kann kita lebih rajin mengepam ker...
    rozy dulu buang 73botol.. sedih sekejap..pastu collect balik susu..


  12. Rozy Says:

    papakhayra,

    ada org transfer frozen susu dari kl ke kelantan..dari melaka ke kedah.. it is possible.. kalau less than 20botol leh lg tu simpan lam ties..in fact kita leh wat milk management...buat kitaran frozen dengan fresh milk masa kat kg..by the time balik semula ke rumah.. kita dah leh transfer separuh fresh milk separuh frozen..

    mamakhayra,
    eventhough kita dengan baby..taim cuti..it is advisable tuk pam juga..fully remove the milk from B.. cuti panjang lagilaaa saya suka..leh wat stok..


  13. Rozy Says:

    xper naa another comment from me...

    kita kan sama2 belajar...

    mamakhayra, awak simpan susu penuh sangat tu lam each bottle... nanti ada tendency botol susu awak leh pecah bila frozen susu tu expanding..
    kena allow some empty space sikit naa..


  14. Hanna Says:

    Rozy

    Thanks a lot ilmu yg Rozy bagi tu..tak sangka sampai 73 botol rozy kena buang..sedihkan..sekarang dlm fridge sy baru ada 2 botol..gigih mengumpul nih..nnt sy spacekan sikit each bottle tu..nak tungu apa komen papaKhayra lepas ni :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...